2025 tavaszán iskolánk 11 tanulója és 2 pedagógusa lehetőséget kapott arra, hogy részt vegyen egy nemzetközi mobilitási programban az olaszországi Catanzaro Lido városában. A program egyik legfőbb célja a nyelvi készségek fejlesztése volt, különös tekintettel az angol és olasz nyelv gyakorlati használatára.
Már az első napon kezdetét vette az idegennyelvi kommunikáció: a hivatalos köszöntőt és a programismertetőt angol nyelven tartották, így diákjaink azonnal aktívan használhatták nyelvtudásukat. A helyi iskola meglátogatása során szintén angolul zajlott a bemutatkozás és a tapasztalatcsere, amely lehetőséget adott a tanulóknak, hogy bepillantást nyerjenek az olasz oktatási rendszerbe, miközben gyakorolták a szakmai és hétköznapi nyelvhasználatot.
A hét során a diákok vegyes nemzetiségű csoportokban dolgoztak egy közös digitális e-book projekten, amelynek munkanyelve az angol volt. Ez a feladat nemcsak kreativitásukat, hanem idegennyelvi íráskészségüket és kooperációs képességeiket is fejlesztette.
A második napon egy inspiráló előadást hallgattunk meg angol tolmácsolással Massimo Sirelli neves olasz vizuális művésztől. Az előadás utáni kérdezz-felelek rész során a diákok angolul tehették fel kérdéseiket, ezzel is bátorítva őket az aktív nyelvhasználatra. A délutáni alkotóműhelyekben szintén angolul zajlott a közös munka és a megbeszélés.
A harmadik napon a híres MUSABA Múzeumba látogattunk, ahol angol nyelvű tárlatvezetésen vettünk részt. A tanulók nemcsak a művészeti ismereteiket bővíthették, hanem hallás utáni szövegértésüket is fejleszthették. A délutáni városnézés Stilo városában újabb lehetőséget adott arra, hogy a diákok idegen nyelven kommunikáljanak egymással és kísérőikkel.
A negyedik napon Squillace városába utaztunk, ahol a Graffiti Lab műhelyfoglalkozáson angol nyelven kaptak instrukciókat a résztvevők. A közös alkotás során a diákok egymással és a műhely vezetőivel is idegen nyelven kommunikáltak.
A zárónapon a digitális e-book projekt bemutatása következett, amelyet a nemzetközi csoport előtt angol nyelven prezentáltak a résztvevők. A helyi iskola WEB TV-je interjúkat is készített a diákokkal, amelyek szintén angolul zajlottak – így a tanulók még élesebb helyzetben, “nyelvi reflektorként” is kipróbálhatták magukat.
Különösen értékes eleme volt a hétnek, hogy a résztvevő diákok helyi olasz családoknál lettek elszállásolva. Ez a környezet lehetőséget biztosított a mindennapi olasz nyelv gyakorlására, a kulturális különbségek megtapasztalására, valamint az interkulturális kommunikáció elmélyítésére. A tanulók megtapasztalhatták, milyen idegen nyelven boldogulni egy valódi családi közegben.
Ez az olaszországi mobilitási hét nemcsak maradandó élményeket és kulturális tapasztalatokat adott a résztvevőknek, hanem kivételes lehetőséget teremtett az angol és olasz nyelv élő, valós helyzetekben történő használatára. A nyelvtanulás ilyen formában nemcsak hatékonyabb, hanem élvezetesebb is volt, és diákjaink önbizalma érezhetően megnőtt az idegennyelvi kommunikáció terén.
A diákok láthatóan nagyon élvezték a mobilitás hetét. Már érkezésünkkor elsöprő fogadtatásban részesültek a repülőtéren: az olasz diákok plakátokkal, ujjongással várták őket, a szülők leplezetlen izgalommal fotóztak, videóztak. A magyar diákok később úgy nyilatkoztak, hogy „sztároknak” érezték magukat.
Lelkesen hallgatták az előadásokat, rendkívül sok kérdést intéztek Sirelli művész úrhoz, és kíváncsian keresték fel alkotásait a városban. Aktívan vettek részt a műhelyfoglalkozásokon, a kulturális programokon, és élvezték a városnézéseket is. Különösen pozitívan meséltek a fogadó családoknál eltöltött időről, az esti beszélgetésekről, közös vacsorákról.
Kísérőként nagy öröm volt megtapasztalni, hogyan váltak egyre magabiztosabbá, oldottabbá a kommunikáció során. Az olasz nyelvet minden nap használták – lelkesen számoltak be arról, hogyan beszélgetnek egyre többet a partnerük szüleivel, és hogy az éttermekben már bátran rendelnek olaszul. Jó érzés volt részese lenni ennek a nyelvi és személyes fejlődési folyamatnak.
A szülők is nagyon hálásak voltak, több megható visszajelzést kaptunk. Ezek közül az alábbit szeretném idézni:
„Kedves Irén! Kedves Erzsébet!
Szeretnénk megköszönni a férjemmel együtt, hogy lehetővé tettétek Kornél számára ezt az utazást! Elképesztően jól érezte magát, a befogadó családja is nagy szeretettel gondoskodott róla. Úgy gondoljuk, hogy életre szóló élményt jelentett neki ez az utazás. Kedves emberekkel ismerkedett meg és remek programokon vett részt. A repülést is nagyon élvezte, és Olaszország a kedvenc helye lett!
Mindent köszönünk!
Mariann és István”
Ez számunkra is megerősítés volt: a szülők is látják és értékelik az Erasmus+ diákmobilitási programok tagadhatatlan előnyeit.
Iskolánk számára ez a mobilitási program nemcsak a nyelvtanulás terén jelentett mérföldkövet, hanem hozzájárult egy nyitottabb, magabiztosabb és motiváltabb diák-közösség kialakulásához is.
Orbán Irén
Varga Erzsébet