Tájevezés a sóstói tavon

Szeptemberben a Vidám Delfin Utazási Irodától kaptam egy email-t, melyben ingyenes kenuzási lehetőséget ajánlottak diákok számára az ÉLD+ Élménysport program diákoknak 2025 program keretein belül a sóstói csónakázó tavon.

Rögtön lecsaptam az ajánlatra, elővettem az órarendet és megnéztem, mely osztályoknál valósítható meg úgy a program, hogy a legkevesebb óra sérüljön. Felvettem a kapcsolatot az osztályfőnökökkel, akik nagyon örültek a lehetőségnek, hiszen ez remek alkalom az osztályközösség összekovácsolására, építésére. Iskolánkból hat osztály vett részt a tájevezős foglalkozáson.

Miről is szólt a program és mi volt a célja? Mi is az a tájevezés?

Ez egy rendkívül élvezetes dupla tesi óra. A tájevezés olyan kenutúra, amely eltér az átlagostól: feladatokkal teli kihívás, ahol a gyerekek egyszerre tanulnak és érzik jól magukat, mindezt a szabadban. A feladatok legfőképp a vízen, de szárazföldön is zajlanak. Itt izgalmas feladatok várják a csapatokat. Ezek különböző ügyességi, csapatépítő feladatok vagy akár közösen megoldható kvízek, találós kérdések lehetnek. Céljuk, hogy a gyerekek jól érezzék magukat, megtanulják a magabiztos vízi közlekedést és annak alapvető szabályait, valamint nem utolsó sorban, hogy közben tanuljanak is rengeteg újdonságot is a játék során.

Az osztályokkal a Bessenyei térről a 8-as busszal jutottunk el Sóstóra. A foglalkozás elején Dallos Sándor, a Vidám Delfin Utazási Iroda ügyvezetője, valamint a Magyar Vízitúra Szövetség (MAVITUSZ) vízitúra nagykövete tartott eligazítás. A gyerekek megtudták, hogy a tájevezés a tájfutáshoz hasonló sport, mely most kezd népszerűvé válni. Ezt követte egy rövid elméleti oktatás az evezésről, majd mindenki elfoglalta a megfelelő helyét a kenuban. Ezek nagy, 12 személyes, borulásmentes kenukat jelentettek. Elöl a vezérevezős, mögötte a navigátor, térképolvasó ült, hátul a kormányos, köztük pedig a legénység. A kezdeti nehézségeket (amikor még nem volt meg az összhang, még nem tudták, mi a húzás és mi a tolás) legyőzve elkezdődhetett a kijelölt pontok felkutatása, ahol a következő feladatokat kellett teljesíteni:

  1. Helyben fordulás a kenuval időre.
  2. 5halfajtát kellett felsorolni, melyek a hazai vizekben élnek.
  3. Szlalom-kenuzás bóják között időre.
  4. Oldalazás a kenuval időre.
  5. Kenuzzatok, mint a rákok! Tehát hátrafelé haladva, tolatva kellett megkerülni egy bóját időre.
  6. Mentsd ki a csapatod az égő hajóból! (Egy ember partra szállt és lasszót kellett dobni a legénység nyakába. Akiébe sikerült lasszót dobni, őt képletesen sikerült kimentenie.)
  7. Vízimadár kvíz: 8 hazai vízimadarat kellett felismerni képről.
  8. Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei tavat és folyót kellett felsorolni.
  9. A tavon elhelyezett színes labdákról le kellett olvasni a ráírt betűket, majd az 5 betűből egy, az evezéssel kapcsolatos szót alkotni.

Mindenki nagyon élvezte a foglalkozást, sok élménnyel gazdagodtak a résztvevő osztályok. Többen is megfogalmazták, kijelentették, hogy evezős osztálykirándulásra szeretnének menni. A program tehát elérte célját, a gyerekek megismerkedtek az evezéssel, meg is szerették, a közösség pedig épült.

Reményeink szerint tavasszal folytatódik a programsorozat.

Barta Imre testnevelő