11. HÍRLEVÉL

Időszak: 2025. március 15. – április 15.

Az elmúlt hónap során a projektben részt vevő négy ország – Magyarország, Szlovákia, Görögország és Olaszország – tanulói és tanárai ismét számos kreatív és szemléletformáló tevékenységgel járultak hozzá a fenntarthatóságról szóló párbeszédhez. A helyi és nemzetközi programok jól tükrözik, hogy a környezetvédelem és tudatosság miként válik a diákok mindennapjainak részévé.

Magyarország – Plakátok, prezentációk és látványos kísérletek

A magyar diákok német nyelven dolgozták fel a környezetvédelemhez kapcsolódó témákat. Készítettek:

  • színes plakátokat a méhek szerepéről, az ökológiai lábnyom csökkentéséről, az újrahasznosításról,

A plakátok itt tekinhteőek meg:

  • digitális prezentációkat a klímaváltozásról, elektromos autókról, a Kelet Solár napenergia cégéről,
  • videókat és podcastokat a gyógynövények témakörében – ezek már elérhetők a projekt digitális felületein.

A Fenntarthatósági Témahéten

Barkó Lajos tanár úr kémiai kísérletekkel is szemléltette a légszennyezés hatását, például kén-dioxid klorofillra gyakorolt hatását demonstrálva. A programokon több osztály vett részt aktívan, megbeszélve a jövőnket fenyegető környezeti kihívásokat.

Szlovákia – Kreatív tanórai projektek és zöld kihívások

A szlovák iskola diákjai sokféle formában dolgozták fel a fenntarthatóság témáját:

  • Föld napja alkalmából elindították az „Autómentes kilométerek” kihívást, valamint szemétszedési akciót szerveztek az iskola körül.
  • A szlovák órákon ökomeséket írtak,
  • német órán slam poetry verseket készítettek környezetvédelmi témákban,
  • fizikaórán kvízt oldottak meg a megújuló energiákról.
  • A görög mobilitás élményeiről podcast is készült.

🔗 További tartalom a projekt oldalon:
https://soszm.eu/spolocne-formujeme-buducnost/

Görögország – Ültetések, művészet és tanári szakmai programok

A larissai 1. Kísérleti Gimnázium tanulói:

  • fákat ültettek Giannouli város parkjában,
  • virágágyásokat telepítettek az iskolaudvaron,
  • a fotóklub tagjai meglátogatták Argyros Zioga természetfotó-kiállítását.

A tanárok több szakmai rendezvényen is részt vettek:

  • szemináriumok a klímaváltozásról (Stylida környezeti központ szervezésében),
  • részvétel a LIFE-IP CEI-Greece workshopon a körforgásos gazdaságról a JOIST Innovation Parkban, Larissában,
  • online képzések a zöld oktatás témájában.

📌 Iskolai megjelenés az „Eco-Schools” hálózatban:

https://www.ecoschools.gr/schools/1o-peiramatiko-gymnasio-larisas

Olaszország – Videók, újratölthető kulacsok és használtcikk-piac

A sciaccai Liceo Linguistico Enrico Fermi tanulói különösen kreatív formában kapcsolódtak a projekthez:

  1. Multimédiás előadást készítettek a fenntartható mezőgazdaságról, fókuszban az olasz gyógynövényekkel.
    ▶️ Prezentáció megtekintése:
    Google Slides
  1. Videót készítettek egy hagyományos étel elkészítéséről, helyi fűszerek és gyógynövények felhasználásával.
  2. Útmutatókat helyeztek el az osztálytermekben a fenntartható iskolai viselkedésről.
  3. Iskolai kampányt indítottak a műanyag palackok kiváltására újratölthető kulacsokkal.
  4. A diákok TikTok-videót is készítettek a fenntarthatóságról – ezzel modern és szórakoztató módon vitték tovább az üzenetet.
  5. Április végén megrendezik a „Second-Hand Market” nevű használtcikk-piacot az iskolai diákhetükön.

Összegzés

A 2025. március 15. és április 15. közötti időszak eseményei jól tükrözik, hogy minden partneriskola elkötelezetten és kreatívan dolgozik a fenntarthatóság népszerűsítésén. A tanulók nemcsak tanultak, hanem cselekedtek is – helyi szinten és nemzetközi kapcsolatokon keresztül egyaránt.


Együtt formáljuk a jövőt – tudatosan, felelősen, összekapcsolódva.