Időszak: 2025. március 15. – április 15.
Az elmúlt hónap során a projektben részt vevő négy ország – Magyarország, Szlovákia, Görögország és Olaszország – tanulói és tanárai ismét számos kreatív és szemléletformáló tevékenységgel járultak hozzá a fenntarthatóságról szóló párbeszédhez. A helyi és nemzetközi programok jól tükrözik, hogy a környezetvédelem és tudatosság miként válik a diákok mindennapjainak részévé.
Magyarország – Plakátok, prezentációk és látványos kísérletek
A magyar diákok német nyelven dolgozták fel a környezetvédelemhez kapcsolódó témákat. Készítettek:
- színes plakátokat a méhek szerepéről, az ökológiai lábnyom csökkentéséről, az újrahasznosításról,
A plakátok itt tekinhteőek meg:
- digitális prezentációkat a klímaváltozásról, elektromos autókról, a Kelet Solár napenergia cégéről,
- videókat és podcastokat a gyógynövények témakörében – ezek már elérhetők a projekt digitális felületein.
A Fenntarthatósági Témahéten
Barkó Lajos tanár úr kémiai kísérletekkel is szemléltette a légszennyezés hatását, például kén-dioxid klorofillra gyakorolt hatását demonstrálva. A programokon több osztály vett részt aktívan, megbeszélve a jövőnket fenyegető környezeti kihívásokat.
Szlovákia – Kreatív tanórai projektek és zöld kihívások
A szlovák iskola diákjai sokféle formában dolgozták fel a fenntarthatóság témáját:
- Föld napja alkalmából elindították az „Autómentes kilométerek” kihívást, valamint szemétszedési akciót szerveztek az iskola körül.
- A szlovák órákon ökomeséket írtak,
- német órán slam poetry verseket készítettek környezetvédelmi témákban,
- fizikaórán kvízt oldottak meg a megújuló energiákról.
- A görög mobilitás élményeiről podcast is készült.
🔗 További tartalom a projekt oldalon:
https://soszm.eu/spolocne-formujeme-buducnost/
Görögország – Ültetések, művészet és tanári szakmai programok
A larissai 1. Kísérleti Gimnázium tanulói:
- fákat ültettek Giannouli város parkjában,
- virágágyásokat telepítettek az iskolaudvaron,
- a fotóklub tagjai meglátogatták Argyros Zioga természetfotó-kiállítását.
A tanárok több szakmai rendezvényen is részt vettek:
- szemináriumok a klímaváltozásról (Stylida környezeti központ szervezésében),
- részvétel a LIFE-IP CEI-Greece workshopon a körforgásos gazdaságról a JOIST Innovation Parkban, Larissában,
- online képzések a zöld oktatás témájában.
📌 Iskolai megjelenés az „Eco-Schools” hálózatban:
https://www.ecoschools.gr/schools/1o-peiramatiko-gymnasio-larisas
Olaszország – Videók, újratölthető kulacsok és használtcikk-piac
A sciaccai Liceo Linguistico Enrico Fermi tanulói különösen kreatív formában kapcsolódtak a projekthez:
- Multimédiás előadást készítettek a fenntartható mezőgazdaságról, fókuszban az olasz gyógynövényekkel.
▶️ Prezentáció megtekintése:
Google Slides
- Videót készítettek egy hagyományos étel elkészítéséről, helyi fűszerek és gyógynövények felhasználásával.
- Útmutatókat helyeztek el az osztálytermekben a fenntartható iskolai viselkedésről.
- Iskolai kampányt indítottak a műanyag palackok kiváltására újratölthető kulacsokkal.
- A diákok TikTok-videót is készítettek a fenntarthatóságról – ezzel modern és szórakoztató módon vitték tovább az üzenetet.
- Április végén megrendezik a „Second-Hand Market” nevű használtcikk-piacot az iskolai diákhetükön.
✨ Összegzés
A 2025. március 15. és április 15. közötti időszak eseményei jól tükrözik, hogy minden partneriskola elkötelezetten és kreatívan dolgozik a fenntarthatóság népszerűsítésén. A tanulók nemcsak tanultak, hanem cselekedtek is – helyi szinten és nemzetközi kapcsolatokon keresztül egyaránt.
Együtt formáljuk a jövőt – tudatosan, felelősen, összekapcsolódva.