A sport nemcsak mozgás és szórakozás – hanem jelentős hatással van a környezetünkre is. Egy olyan időszakban, amikor az éghajlatváltozás, az erőforrások szűkössége és a környezetszennyezés egyre nagyobb kihívásokat jelentenek, a fenntartható cselekvés minden életterületen fontossá válik – így a sportban is.
A fenntartható sportolás megjelent a szlovákiai találkozónkon, ahol a diákok mélyebb betekintést nyerhettek a témába: plakátokat készítettek, podcast-ot és tik tok videókat készítettek.
A munka a témával tovább folytatódott. Az alábbi cikkben a nemzetközi közös munkába nyerhet az olvasó betekintést, hogyan is dolgoznak a tanulók a találkozók között online, közösen.
Ez a prezentáció a „Fenntartható sport” témájával foglalkozik, és bemutatja, hogyan lehet a sportot környezetbarátabbá és jövőorientáltabbá tenni. A téma érinti a méltányos sportfelszerelést, a tudatos energiafelhasználást, a sporthelyszínek fenntartható megközelítését és még sok mást.
Interaktív kérdőívek, véleménynyilvánítások és konkrét példák segítségével a fiatalok lehetőséget kapnak arra, hogy saját viselkedésüket átgondolják, és új ötleteket dolgozzanak ki egy zöldebb sportjövő érdekében. Mert: Csak együtt alakíthatjuk a jövőnket.
Meet-es találkozó során a diákok fenntartható sportolással kapcsolatos előadást hallgattak meg és a mentimeter segítségével visszajelzést is adtak.
Nachhaltiger Sport – gemeinsam die Zukunft gestalten
A „Nachhaltiger Sport – gemeinsam die Zukunft gestalten” című prezentációhoz kapcsolódó Mentimeter-kérdőív eredményei jól tükrözik a tanulók környezeti tudatosságának aktuális szintjét, és betekintést adnak abba, mennyire értik és érzékelik a fenntarthatóság kérdését a sport világában. A válaszadók többsége helyesen azonosította, hogy például a műfüves pályák mikro műanyaggal, a repülős utazások vagy az évente új futballcipő vásárlása nem egyeztethetők össze a fenntartható sportolás elveivel. Ez arra utal, hogy a fiatalok már rendelkeznek az alapvető ismeretekkel a témában, és képesek kritikusan megvizsgálni a körülöttük lévő gyakorlatokat.
A klímaváltozás sportot érintő hatásait is meglehetősen reálisan látják. A válaszokból kiderül, hogy érzékelik az olyan jelenségeket, mint a hőhullámok okozta edzésnehézségek, a hóhiány vagy a jégpályák bezárása. Az iskolába vagy edzésre való közlekedési szokásaik ugyanakkor vegyes képet mutatnak: bár sokan használnak tömegközlekedést, még mindig jelentős arányban közlekednek autóval, míg a kerékpár és az elektromos roller egyáltalán nem szerepelt a válaszok között. Ez alapján látható, hogy a fenntartható közlekedés témája további tudatosítást igényel.
A diákok önértékelése alapján saját sportéletük fenntarthatóságát jellemzően „többnyire” vagy „részben” fenntarthatónak ítélik, ami azt jelzi, hogy már vannak törekvéseik a környezettudatosságra, de még szükséges a további motiválás és konkrét példák bemutatása. A kérdésre, hogy mi segíthet a fenntartható sportolásban, legtöbben az újrahasznosított anyagokból készült sportfelszereléseket, a kerékpározást és a hulladékcsökkentést jelölték meg – ezek egyértelműen a leginkább ismert és elfogadott fenntarthatósági eszközök a diákok körében. Kevesebben gondoltak például a sporteszközök javítására vagy a helyi termékek használatára, ami új lehetőségeket kínál a szemléletformáló munkában.
Kiemelkedő eredmény, hogy a kérdőív utolsó kérdésére – vajon megváltozott-e a véleményük a bemutató hatására – a tanulók 77%-a igennel válaszolt, és új ötleteket is kapott. Ez egyértelműen bizonyítja, hogy a prezentáció elérte célját: tudatosította a fenntartható sportolás fontosságát, inspirálta a diákokat a változtatásra, és megerősítette őket abban, hogy a sporton keresztül is lehet tenni a környezetért.
Összességében a válaszok alapján megállapítható, hogy a tanulók érdeklődőek, nyitottak és érzékenyek a fenntarthatóság kérdéseire, de még vannak olyan területek – különösen a közlekedés és a tárgyhasználat –, ahol a tudatos választások erősítése további figyelmet igényel. A prezentáció tehát hatékony kiindulópontot jelentett egy hosszabb távú szemléletformáló folyamatban.