Tanári továbbképzés Dubrovnikban – a mentális egészség és a mindfulness jegyében

A nyári szünet elején lehetőségem nyílt részt venni egy rendkívül különleges tanári továbbképzésen a horvátországi Dubrovnikban. A „Focus on Mental Health & Well-being using Mindfulness” című kurzus középpontjában a mentális egészség megőrzése, a stresszkezelés és a tudatos jelenlét (mindfulness) állt.

A képzés célja az volt, hogy gyakorlati és elméleti eszközöket adjon a résztvevők kezébe a stressz felismeréséhez és kezeléséhez, a kiégés megelőzéséhez, valamint a tudatos jelenlét elmélyítéséhez. Megtanultuk, hogyan használhatjuk a légzésünket „horgonyként” a mindennapok sodrásában, hogyan kapcsolódhatunk újra az öt érzékszervünkön keresztül a jelen pillanathoz, és miként gyakorolhatjuk az önreflexiót a belső egyensúlyunk megtartása érdekében. A képzés során számos közös feladatot, meditációs gyakorlatot végeztünk, ami nemcsak szakmailag, hanem emberileg is feltöltő volt.

A kurzust Dario Caljkusic pszichológus és mindfulness-oktató vezette, akinek szakmai tudása és hiteles, inspiráló előadásmódja különösen emlékezetessé tette az egész hetet. A program során kiemelt szerepet kapott az iskolai stresszhelyzetek kezelése, valamint az empátián és együttműködésen alapuló, nyugodt osztálylégkör kialakítása. Különösen értékesnek találtam azt a részt, amelyben a mindfulness és az érzelmi tudatosság szerepéről beszélgettünk a bullying (iskolai bántalmazás) megelőzésében. A tudatos jelenlét ugyanis nemcsak a tanulók önismeretét és figyelmét fejleszti, hanem hozzájárul a feszültségek időben történő felismeréséhez és békés, konstruktív megoldásához is.

Külön emlékezetes élmény volt a Lokrum szigetén tett látogatásunk, ahol a kabócák énekét hallgatva tartottunk vezetett meditációs gyakorlatokat a természet közelségében. A sziget nyugalma és érintetlensége tökéletes környezetet biztosított a belső elcsendesedéshez és a mindfulness technikák elmélyítéséhez. A pillanat varázsát tovább fokozta, hogy körülöttünk szabadon sétálgattak és repkedtek a sziget ikonikus lakói, a színpompás pávák – mintha ők is részesévé váltak volna az elmélyülés csendes rituáléjának.

A szakmai program mellett Dubrovnik történelmi városa és lenyűgöző természeti környezete is rengeteg élményt kínált. Sétáltam az óváros kanyargós, macskaköves utcáin, végigjártam a városfalat, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik az Adriai-tengerre. A város főutcáján, a híres Stradun sétányon sétálva lenyűgözött a fényesre kopott utcakövek látványa és a történelmi épületek hangulata. Felfedeztem, a Rektori Palotát, a Szent Balázs-templomot és a ferences kolostort is. A mediterrán hangulat, a kőépületek és a tenger illata minden pillanatot különlegessé tett.

A kurzus után lehetőségem nyílt egy fakultatív kirándulásra is: ellátogattam a festői szépségű Mostar városába, Bosznia-Hercegovinába, ahol a híres Öreg híd (Stari Most) mellett sétálva ismerkedhettem meg a város különleges történelmi és kulturális örökségével. Ezt követően a Kravice-vízesésekhez vezetett az utunk – a zuhatagok látványa és zúgása valóban lélegzetelállító élmény volt, amely még inkább megerősítette bennem a természet gyógyító erejébe vetett hitet.

Ez a továbbképzés nemcsak új ismeretekkel, hanem mélyebb önismerettel, belső békével és a mindfulness technika iskolai alkalmazásának lehetőségeivel is gazdagított. Különösen értékes számomra, hogy a dubrovniki képzés kiválóan kiegészíti a korábban Barcelonában szerzett ismereteimet, hiszen míg ott a konfliktuskezelés és elméleti és kommunikációs aspektusaira helyeződött a hangsúly, itt a belső erőforrások aktivizálása került előtérbe. Biztos vagyok benne, hogy a két továbbképzés együtt még hatékonyabbá teszi munkámat a tanulók támogatásában, az osztályközösségek erősítésében és a pedagógusi hivatás örömének megőrzésében.