Május 5-9. között vettünk részt Párizs mellett található Noisy-le-Grand kisvárosban, az Ensemble Françoise Cabrini intézmény által szervezett „Európai hét” rendezvényen. A program az Erasmus+ keretében valósult meg, amelyen 12, a franciát emelt szinten tanuló diák vett részt, hiszen a fő cél a francia nyelv gyakorlása volt.
A francia diákok mellett, több más ország (Olaszország, Spanyolország, Portugália, Finnország, Lengyelország és Románia) diákjaival együtt számos színes tevékenység során használhattuk a francia nyelvet. A vendéglátó iskola beszámolóját itt éritek el:
https://www.instagram.com/p/DJ9MWBZMSew/?utm_source=ig_web_copy_link.
A miénket pedig alább olvashatjátok:
0. nap
Hosszú, két napos vonatozás után május 4-én délután végre elfoglalhattuk szobáinkat a szállodában. Rövid pihenőt tartottunk és nyakunkba vettük a várost, természetesen egyenesen az Öreg Hölgy elé járultunk, hogy esti pompájában csodáljuk meg az Eiffel tornyot.
Kalandos utazás végén – mivel rá kellett jönnünk, hogy a párizsi tömegközlekedés igaz nagyon fejlett, sokrétű, de meg kell tanulni a használatát – a szállodába visszaérve kiderült, hogy az olasz, a spanyol és a román csoport is ott lakik, így azonnal jó beszélgetések kezdődtek.
- nap
A mobilitási hét első napja az ismerkedésről, a közösségépítésről és a francia iskolarendszer első benyomásairól szólt. Reggel 9 órakor gyülekeztünk a fogadó iskola ebédlőjében, ahol egyből megkóstolhattuk a tipikus francia croissant-t, majd az iskola udvarán minden résztvevő ország tanulói találkoztak egymással.
A megnyitó ünnepséget követően lehetőségünk volt bejárni az iskolát, megfigyelni a tantermeket, a tanulók mindennapi környezetét, valamint beszélgetni néhány helyi diákkal. A francia oktatási intézmény sok újdonságot tartogatott számunkra – nemcsak a felszereltségében, hanem a hangulatában is. Ezután egy tanórán vettünk részt, ahol nemzetközi csoportokba osztva egy kérdőív alapján hasonlítottuk össze a saját és a francia diákok iskolai életét. A feladat során élőben használtuk a korábban tanult francia szókincset, miközben a csoportmunka alatt új kifejezéseket is tanultunk. A munka végén minden csoport röviden bemutatta, milyen hasonlóságokat és különbségeket talált. Meglepő volt látni, mennyi apróságban különbözünk, mégis mennyire hasonló problémákkal küzdünk. Délután nemzetközi fórumra került sor, ahol minden ország bemutatkozott. Mi Magyarországról, iskolánkról és városunkról készítettünk posztert és installációt, amit asztalunknál mutattunk be. Hungarikumokat, képeket és tárgyakat is vittünk, amelyek iránt nagy volt az érdeklődés. Közben mi is körbejártunk, megismertük a többi ország kulturális sajátosságait. A nap végére már rengeteg új ismeretség, közös nevetés és élmény született.
Vacsoránkat a festői Montmarte egyik autentikus francia éttermében fogyasztottuk el, ahol a bátrabbak még a csigát is megkóstolhatták.
2. nap
A keddi nap a műhelymunkák, közös alkotás és kulturális élmények jegyében telt. A reggelt egy vidám táncházzal kezdtük, ahol Eszter bemutatott egy hagyományos magyar néptáncot, majd közösen is táncoltunk. Ezután meghívtuk a francia és spanyol diákokat, hogy csatlakozzanak hozzánk. A tánc és a zene megtörte a nyelvi gátlásokat, felszabadult légkört teremtett, így könnyedén beszélgettünk egymással szokásainkról, kedvenceinkről. Kóstolót is tartottunk magyar finomságokból, aminek nagy sikere volt. A tánc közben sok új, néptánchoz kapcsolódó francia kifejezést is megtanultunk. A délelőtt második felében a tankonyhán folytatódott a program: francia-magyar párokban dolgoztunk. Az egyik csoport francia nyelvű recept alapján süteményt készített, míg a másik gyümölcstálat alkotott. A közös munka során fejlődött az együttműködés, a nyelvtudás és a problémamegoldás is. A diákok segítettek egymásnak, kérdeztek, magyaráztak – valódi kommunikáció zajlott. A végén közösen rendet is raktunk. Ebéd után az olasz csoport közreműködésével értékeltük a délelőtti munkát: érveltünk, összehasonlítottuk az eredményeket, megtanultunk visszajelzést adni és kapni. Ezután megismerkedtünk a gimnázium esztétikai tagozatának munkájával, majd megkezdtük a csütörtöki kirándulás előkészítését: kis csoportokban útvonalat terveztünk Versailles-ba és Párizsba, információkat gyűjtöttünk a látnivalókról. Ez a nap a nyelvhasználat mellett nemcsak a kultúráról, hanem az együttműködésről és kreativitásról is szólt. Este felfedeztük Párizs kereskedelmi városrészét, a felhőkarcolókkal teli Défense negyedet.
- nap
A szerdai nap a mozgás, az együttműködés és a helyi kultúra felfedezése körül zajlott. Reggel sportversenyen vettünk részt, amely egyfajta „diákolimpia” volt. Nemzetközi vegyes csapatokra osztottak minket, így már a verseny kezdete előtt elkezdődött az együttműködés. A különböző sportágak közül kiemelkedő élményt nyújtott a lövészet és az íjászat, amelyek sokunk számára teljesen új tevékenységek voltak. Ezek során nemcsak az ügyesség és koncentráció, hanem a kommunikációs készségeink is fejlődtek, hiszen közösen kellett stratégiát alkotni és megosztani egymással az instrukciókat. A sporttevékenységek során játékos formában bővítettük a sporttal kapcsolatos francia szókincsünket is. Egy finom gulyásnak készült pörkölt után a helyi francia diákokkal közösen készültünk fel a délutáni városi sétára. Kis csoportokban információkat gyűjtöttünk Noisy-le-Grand város történetéről, nevezetességeiről, majd útvonalat terveztünk, kiválasztva a meglátogatandó helyszíneket – mint például a főtér vagy a helyi piac. Délután ezeket a helyszíneket látogattuk meg, méghozzá francia diákok idegenvezetésével. A séta során aktívan használtuk a francia nyelvet: kérdeztünk, válaszoltak, ismerkedtünk, és még ajándékvásárlásra is lehetőségünk nyílt. Ezzel fejlődött a szókincsünk, önállóságunk és tájékozódási képességünk is. A nap során egyre természetesebbé vált számunkra a nyelvhasználat, észrevétlenül istanultunk egymástól. A napot franciásan egy crème brûlée elfogyasztásával zártuk.
3. nap
Mivel csütörtökön nemzeti ünnep volt (május 8.), ezért iskolán kívüli egésznapos kulturális programon vettünk részt, amely során elmélyíthettük tudásunkat a francia történelemről, kultúráról és művészetről. Délelőtt Versailles-ba látogattunk, ahol francia nyelvű idegenvezetés során jártuk be a kastélyt és annak parkját. A vezetés során megismertükk XIV. Lajos, a Napkirály korszakát, udvari életét, és betekintést nyertünk a francia abszolút monarchia fénykorába. Az idegenvezető segítségével új történelmi szókincset is elsajátítottunk, miközben vizuálisan is megelevenedett előttünk a történelem. Délután Párizsba utaztunk, ahol először a Louvre múzeumot néztük meg. Itt a világhírű műalkotások – mint például a Mona Lisa – mellett megismerkedtünk azzal is, hogyan vált a Louvre királyi palotából múzeum. A tárlatlátogatásnak köszönhetően gyarapodtak művészeti és kulturális ismereteink, valamint megtanultuk értékelni az európai kulturális örökség sokszínűségét. A múzeumlátogatást követően felfedeztük Párizs belvárosát: sétáltunk a Szajna partján, megcsodáltuk a Notre-Dame környékét, és elhaladtunk néhány híres nevezetesség előtt, mint például az Invalidusok dómja, Orsay múzeum vagy a Nemzetgyűlés épülete. A nap végére mindenki fáradtan, de élményekkel telve tért vissza – ez a nap nemcsak tudást, hanem maradandó benyomásokat is adott.
4. nap
A mobilitási hét utolsó napja a lezárásról, az összegzésről és az elmélyült közös alkotásról szólt. A délelőtt első felében csoportos foglalkozások keretében francia társainkkal együttműködve elkészítettük a heti programról szóló tablókat és beszámolókat. A plakátokon összegeztük iskoláink működését, az oktatási rendszerek sajátosságait, valamint a fiatalok életmódját és szabadidős szokásait. A leglátványosabb közös alkotásunk egy falfestmény volt, amelyet a fogadó iskola udvarán található kerítésre festettünk. Ez a freskó az összetartozást és a kulturális sokszínűséget szimbolizálta – egységet a különbségekben. Ezt követően az Európai Unióról szóló rövid szöveg feldolgozása után Kahoot kvízt játszottunk. A vetélkedő során játékos formában adhattunk számot Európával kapcsolatos ismereteinkről. A verseny nemcsak szórakoztató volt, hanem megerősítette a hét során megszerzett tudásunkat is. Délután A kis herceg történetének feldolgozása következett. Képeken keresztül újraértelmeztük a történetet, közösen beszélgettünk a benne rejlő üzenetekről, majd a közös program végén egy látványos fényszínházi előadást tekintettünk meg. Ez az irodalmi és vizuális élmény méltó lezárása volt ennek a tartalmas, inspiráló hétnek. Utolsó párizsi esténk megint az öreghölgyhöz vitt minket, most fel is mentünk az Eiffel torony tetejére. Onnan csodáltuk meg a francia fővárost. Aztán sétáltunk még egyet a Champs-Élysées-n, túránkat a Diadalív árnyékában zártuk.
+1 nap
Szombaton hazaindulás előtt még ellátogattunk a csodálatos Lafayette Galériába, ami egy hatemeletes bevásárlóközpont. Beszereztük a hiányzó vásárfiákat, a bátrak sétaltak egyet a kupola alá nyúló üveghídon. A tetőteraszáról elköszöntünk Párizstól, majd délután fáradtan, sok-sok élménnyel és tapasztalattal teli szálltunk ismét vonatra, és egy hosszú út után szerencsésen megérkeztünk Nyíregyházára.
Czirják Cynthia 11.D















